Η Μακρόνησος των ποιητών και η Αμερική των εργατών
Τερζής Κ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 18/04/2013

«Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας» (Comme des lions de pierre à l'entrée de la nuit)

Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Ζισουά

Από το 1947 έως και το 1951 περισσότεροι από 80.000 άνδρες, γυναίκες και παιδιά εκτοπίστηκαν στη Μακρόνησο, σε στρατόπεδα «εθνικής αναμόρφωσης» που δημιουργήθηκαν για να καταπολεμήσουν τον «κομμουνιστικό κίνδυνο». Ανάμεσα στους εξόριστους αυτούς βρίσκονταν πολλοί συγγραφείς και ποιητές, όπως ο Γιάννης Ρίτσος και ο Τάσος Λειβαδίτης. Παρά τις στερήσεις και τα βασανιστήρια, κατάφεραν να γράψουν ποιήματα στα οποία περιγράφουν τον αγώνα για επιβίωση μέσα σε αυτό το σύμπαν εγκλεισμού. Ενας Ελβετός, ο Ολιβιέ Ζισουά, με ιστορικό σύμβουλο τον «δικό μας» Στρατή Μπουρνάζο, που έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την ιστορία του «εθνικού αναμορφωτηρίου» της Μακρονήσου, ιχνηλατεί τις πληγές της Ιστορίας και αντιπαραθέτει την ποίηση που έγραψαν οι πολιτικοί κρατούμενοι της Μακρονήσου στο εθνικιστικό παραλήρημα της «αναμόρφωσης», όπως βγαίνει μέσα από το ουρλιαχτό των μεγαφώνων των στρατοπέδων…

Με τον τίτλο δανεισμένο από το ποίημα του Γιάνη Ρίτσου «Οι γερόντοι», η ταινία του Ζισουά είναι ένα έργο ηθικής αντίστασης για το σήμερα. Όπως μας είπε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, στη συνέντευξη που δημοσιεύσαμε την προηγούμενη Κυριακή, «αποφάσισα να γυρίσω την ταινία αφότου διάβασα τη συλλογή Πέτρινος Χρόνος του Γιάννη Ρίτσου (στη γαλλική μετάφραση του Pascal Neveu, από τις εκδόσεις Ypsilon, 2009). Η τραγωδία της Μακρονήσου και η δραματουργική δύναμη των ποιημάτων του Γιάννη Ρίτσου με συγκλόνισαν. Κατά κάποιο τρόπο, προστατεύτηκα πίσω από τους ποιητές, αφήνοντας τα ποιήματα να αντιπαρατεθούν με τα προπαγανδιστικά κείμενα».

 

Το ελληνοαμερικανικό εργατικό κίνημα

 

«Ταξισυνειδησία: η άγνωστη ιστορία του ελληνοαμερικανικού ριζοσπαστισμού»

Σκηνοθεσία: Κώστας Βάκκας

Πολύτιμο μάθημα Ιστορίας αυτό το ντοκιμαντέρ, που φέρνει στο προσκήνιο αποσιωπημένες σελίδες της ελληνικής μεταναστευτικής εμπειρίας στην Αμερική, και του εργατικών αγώνων, με τους Έλληνες μετανάστες να πρωταγωνιστούν στο ριζοσπαστικό κίνημα, από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι τα χρόνια των μακαρθικών διώξεων -που συνέπεσαν με την καταναλωτική ευημερία μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, κινηματογραφικά αποσπάσματα από τους αγώνες του αμερικανικού εργατικού κινήματος, και η συνειδητοποίηση ότι η εθνική προέλευση υποχωρούσε μπροστά στον ταξικό διαχωρισμό, με τους Ελληνοαμερικανούς εργάτες να αντιλαμβάνονται ότι κάποιοι άλλοι «ομογενείς» ήταν στην απέναντι πλευρά…

Το ντοκιμαντέρ βασίστηκε στη διδακτορική διατριβή του Κωστή Καρπόζηλου, ιστορικού στο Columbia University, με θέμα «Ελληνοαμερικανοί εργάτες, κομμουνιστικό κίνημα και συνδικάτα (1900-1950). Αναζητώντας τον εργατικό εξαμερικανισμό την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης».

Έχει σημασία μάλιστα ότι η παραγωγή της ταινίας έγινε από μια μη κερδοσκοπική εταιρεία, που ιδρύθηκε στη μνήμη του Ελληνοαμερικανού αγωνιστή Αποστόλη Μπερδεμπέ. (Περισσότερα για την ταινία στο φύλλο της Κυριακής.)

 

«Με λένε Ερνέστο» (Infancia Clandestina)

Σκηνοθεσία: Μπένχαμιν Άβιλα

Ερμηνεία: Ναταλία Ορέιρο, Τεό Γκουτιέρες Ρομέρο, Ερνέστο Αλτέιρο, Μαγιάνα Νέιβα

Πρώτη ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους ενός Αργεντίνου σκηνοθέτη που γεννήθηκε στα 1972 και κατά κάποιον τρόπο «επιστρέφει» στην παιδική του ηλικία, στη ματοβαμμένη για την πατρίδα του δεκαετία του '70, λόγω της στυγνής στρατιωτικής δικτατορίας. Στα 1979, έπειτα από χρόνια εξορίας, ο δωδεκάχρονος Χουάν και η οικογένειά του επιστρέφουν στο Μπουένος Άιρες με πλαστές ταυτότητες. Οι γονείς του Χουάν μαζί με τον θείο του είναι μέλη της οργάνωσης των Μοντονέρος, που εξακολουθεί να μάχεται κατά της δικτατορίας που κυβερνά τη χώρα. Γι' αυτό έξω από το σπίτι και στο σχολείο ο ανήλικος μαθητής έχει άλλο όνομα... Εκεί όλοι τον ξέρουν ως Ερνέστο. Ο μικρός όμως θα αγαπήσει μια συμμαθήτριά του και εκτός από το να «συμμετέχει» στην αντίσταση θα ζήσει και τον μεγάλο έρωτα, αλλά και την επακόλουθη απόρριψη, όταν θα μαρτυρήσει στη μικρή του φίλη ποιος είναι πραγματικά... Καλογυρισμένη ταινία, που δεν αναζητεί τις εύκολες απαντήσεις σε δύσκολα ερωτήματα...

 

«Oblivion»

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Κοζίνσκι

Ερμηνεία: Τομ Κρουζ, Μόργκαν Φρίμαν, Άντρεα Ράιζμποροου, Νικολάι Κόστερ-Βαλντάου, Όλγα Κιριλένκο, Μελίσα Λίο

Τώρα πια οι ιστορικοί του κινηματογράφου συνειδητοποιούν πως η δεκαετία του '70 ήταν η χρυσή περίοδος για την επιστημονική φαντασία στη μεγάλη οθόνη. Δεν ήταν μόνο ο «Πόλεμος των άστρων», το «Άλιεν» ή το «Μπλέιντ Ράνερ» ( 1982) που ουσιαστικά κλείνει αυτή την περίοδο. Είχαν προηγηθεί παραγνωρισμένες μέχρι και σήμερα ταινίες όπως το «Westworld» ή το «Logan's Run». Σε αυτό το είδος αποδίδει «φόρο τιμής» η ταινία του ταλαντούχου Κοζίνσκι: Το έτος 2077, ο Τζακ Χάρπερ (Τομ Κρουζ), ένας από τους τελευταίους ανθρώπους στη Γη, έχει ως αποστολή του να επιδιορθώνει τα ρομποτικά σκάφη που επιτηρούν τη Γη και την προστατεύουν από τους εισβολείς. Σε μια από τις τελευταίες περιπολίες του προτού εγκαταλείψει κι εκείνος τη Γη, ο Τζακ θα συναντήσει μια μυστηριώδη, γοητευτική γυναίκα και οι δυο τους θα ζήσουν μια εμπειρία που θα τους καθορίσει, ενώ όλα όσα γνώριζε ο ήρωας θα τεθούν υπό αμφισβήτηση...

 

«Οι γυναίκες του λεωφορείου 678» (Cairo 678)

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Ντιάμπ

Ερμηνεία: Νέλι Καρίμ, Μπούσρα, Ναχέντ Ελ Σεμπάι

Τρεις παράλληλες ιστορίες γυναικών στη σημερινή Αίγυπτο, με κοινό παρονομαστή το πρόβλημα της σεξουαλικής παρενόχλησης. Η μία είναι συντηρητική μητέρα δύο παιδιών, η άλλη είναι μια πλούσια σχεδιάστρια κοσμημάτων, η τρίτη είναι ερασιτέχνις κωμικός...

Μία από τις γυναίκες θα αποφασίσει να πάρει την υπόθεση στα χέρια της, και όταν επιχειρούν να την παρενοχλήσουν μέσα στο λεωφορείο, αυτή τους τραυματίζει με μαχαίρι στα σεξουαλικά τους όργανα... Παρά τις αδυναμίες της, η ταινία αυτή μας προσφέρει «φέτες ζωής» από μια κοντινή μας αλλά ουσιαστικά άγνωστη χώρα, που βρίσκεται σε αναβρασμό εδώ και πάρα πολύ καιρό.

 

«Μεγάλες Προσδοκίες» (Great Expectations)

Σκηνοθεσία: Μάικ Νιούελ

Ερμηνεία: Ραλφ Φάινς, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Τζέρεμι Έρβιν, Σάλι Χόκινς, Τζέισον Φλέμινγκ, Ρόμπι Κολτρέιν, Χολιντέι Γκρέιντζερ, Γιούεν Μπρέμνερ

Άλλη μια μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του κλασικού μυθιστορήματος του Ντίκενς, που παρακολουθείται με ενδιαφέρον, αν και δεν έχει να προσθέσει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στη «ντικενσιανή» φιλμογραφία.

 

«Μπουτίκ για αυτόχειρες» (Le Magasin Des Suicides)

Σκηνοθεσία: Πατρίς Λεκόντ

Ο Πατρίς Λεκόντ στρέφεται στα κινούμενα σχέδια και το αποτέλεσμα είναι αρκούντως ικανοποιητικό. Σε μια μουντή πόλη, όπου οι άνθρωποι είναι δυστυχισμένοι, χωρίς καμία διάθεση για ζωή, η μόνη επιχείρηση που ανθίζει είναι ένα κατάστημα που πουλά τον απαραίτητο εξοπλισμό για μια σωστή αυτοκτονία... Αυτό είναι το μαγαζί της οικογένειας Τιβάς, κατάστημα με μακρόχρονη παράδοση. Η επιχείρηση του Μισιμά, της Λουκρητίας και των παιδιών τους, που για ολόκληρες γενιές πουλούσε δηλητήρια, σχοινιά για κρέμασμα και διάφορες παγίδες, πήγαινε θαυμάσια, ώσπου ξαφνικά γεννιέται ο μικρότερος γιος του ιδιοκτήτη, ένα παιδί το οποίο είναι εκ γενετής χαρούμενο και αισιόδοξο και κάνει όλους τους πελάτες να χαμογελούν. Τι θα απογίνει όμως η μπουτίκ;

 

«Οι Κρουντς» (The Croods)

Σκηνοθεσία: Κερκ Νε Μίκο, Κρις Σάντερς

Αδιάφορο ανιμέισον, με τις περιπέτειες της οικογένειας Κρουντς κατά την προϊστορική περίοδο...

  • lisseurs ghd
  • lisseur ghd styler
  • sacs louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • lisseur ghd
  • ghd pas cher
  • achat Sac louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • sac louis vuitton soldes en ligne
  • chaussures semelle rouge pas cher
  • Sacs Louis Vuitton Pas Cher En Ligne
  • christian louboutin pas chere
  • air jordan 11 pas cher
  • louboutin femme escarpin pas cher
  • christian louboutin pas cher
  • air jordan 6 femme pas cher
  • Air Jordan Pas Cher Magasin
  • Sac louis vuitton Pas Cher Magasin
  • Vente Sac louis vuitton soldes
  • Vente sac louis vuitton
  • air jordan 11 pas cher
  • air jordan 6 retro
  • achat sac louis vuitton