Γιάννης Κασσέτας: "Ελεύθερος αυτοσχεδιασμός σημαίνει κατάργηση των ορίων..."
 
Ημερομηνία δημοσίευσης: 26/11/2011

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΘΑΝΟΣ ΜΑΝΤΖΑΝΑΣ

Ήδη από το δισκογραφικό του ντεμπούτο το 2007 είχαμε ξεχωρίσει τον Γιάννη Κασσέτα ως έναν από τους πλέον υποσχόμενους και προικισμένους με ταλέντο νέους μουσικούς της ελληνικής jazz σκηνής και με το δεύτερο album του το 2009 ο νεαρός σαξοφωνίστας μας επιβεβαίωσε και με το παραπάνω φτάνοντας το χαρακτηριστικό και λίαν προσωπικό jazz funk ύφος του σε επίπεδα θαυμαστής τελειότητας. Το τρίτο βήμα του όμως που κυκλοφόρησε πρόσφατα μάλλον ξαφνιάζει αρκετά, για εμάς όμως αυτό συμβαίνει με πολύ ευχάριστο τρόπο αφού αυτή τη φορά ο Γιάννης Κασσέτας αφήνει προσωρινά το αγαπημένο του στιλ με το οποίο καθιερώθηκε και βουτάει στα πολύ βαθιά νερά της free jazz! To «Jungle Of Ilusions» είναι μια δουλειά που ξεκίνησε από την κατΆ αρχήν συναυλιακή συνεργασία του με τον ντράμερ Γιώργο Σπανό επάνω σε αποκλειστικά αυτοσχεδιαστικό υλικό. Το ντουέτο διατήρησε το ίδιο ύφος και κλίμα και στο στούντιο δουλεύοντας τα δικά τους κομμάτια αλλά και δύο που είναι συνθέσεις ισάριθμων μεγάλων μουσικών της jazz -των McCoy Tyner και Clifford Brown- και απλά προσθέτοντας σε κάποια από αυτά μερικά ακόμα όργανα, άλτο και τενόρο σαξόφωνο, πιάνο και keyboards, ηλεκτρική κιθάρα, ακουστικό και ηλεκτρικό κοντραμπάσο αλλά ακόμα και το ινδικό κρουστό τάμπλα!) που έπαιξαν φίλοι τους μουσικοί. Το αποτέλεσμα είναι μουσική αδάμαστη που πάνω απΆ όλα σε κερδίζει με τη δύναμη της ελευθερίας την οποία κρύβει μέσα της, μουσική που, όπως λέει και ο ίδιος ο Γ. Κ., «δεν έχει όρια γιατί ακριβώς δεν θέλει να τα γνωρίζει».

 

* Κατ' αρχήν πώς έγινε η γνωριμία σου και δημιουργήθηκαν αφενός η διάθεση και αφετέρου οι προϋποθέσεις για αυτή τη συνεργασία σου με τον Γιώργο Σπανό;

Tον Γιώργο Σπανό τον γνωρίζω πολλά χρόνια ως έναν πολύ αξιόλογο μουσικό, αλλά η χημεία που υπάρχει μεταξύ μας καθώς και το βάθος του και η υψηλή αισθητική του μου αποκαλύφθηκαν περίπου πριν από δυο χρόνια όταν συναντιόμασταν σε μαγαζιά μετά το live και τζαμάραμε «after hours». Mετά από λίγο καρό ο Γιώργος μού πρότεινε να παίξουμε μιαν ολόκληρη συναυλία οι δυο μας. Η μεγάλη μου ανησυχία ήταν ο κόσμος και πώς θα δεχόταν ένα ντουέτο ελεύθερου αυτοσχεδιασμού. Τελικά είχαμε πολύ μεγάλη επιτυχία και έτσι αρχίσαμε να παίζουμε παντού!

 

* Πρόκειται για την πρώτη σου δουλειά που το δημιουργικό μέρος δεν προερχόταν αποκλειστικά από εσένα, πώς ήταν λοιπόν αυτή η εμπειρία κατά την πραγματοποίησή της;

Η συνεργασία μας ήταν άψογη αφού έχουμε πολύ καλή επικοινωνία και πέραν της μουσικής. Ο Γιώργος έχει ιδιαίτερα ανοιχτό μυαλό στη μουσική και κοιτάει πάντα μπροστά, όπως ακριβώς κάνω και εγώ.



* Το σχήμα του ντουέτου παρέμεινε και κατά την ηχογράφηση ή με τη συμμετοχή των άλλων μουσικών τελικά είναι δουλειά συνόλου ή έστω μπάντας;

Όλο το σκεπτικό του δίσκου βασίστηκε πάνω στις ζωντανές ηχογραφήσεις στο «Bacaro», στις οποίες ήμασταν οι δυο μας. Δυο μήνες μετά μπήκαμε στο στούντιο και προσθέσαμε μερικά κομμάτια με προσκεκλημένους μερικούς άλλους φίλους μας μουσικούς, αλλά διατηρώντας πάντα το μινιμαλιστικό αυτοσχεδιαστικό ύφος του γκρουπ.



* Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη διαδικασία στον τρόπο που δουλέψατε τα κομμάτια κατά τη σύνθεση - διαμόρφωσή τους ή ήταν διαφορετική σε κάθε περίπτωση;

Καταρχήν στον δίσκο υπάρχουν πολλά κομμάτια όπου δεν υφίσταται σύνθεση αλλά καθαρά ελεύθερος αυτοσχεδιασμός. Όσον αφορά τα υπόλοιπα, ουσιαστικά το αρμονικό και μελωδικό μέρος, το συνέθεσα εγώ αλλά πάντα με τη συμβουλή - καθοδήγηση του Γιώργου. Θέλαμε να προτείνουμε μη συνηθισμένες χροιές και αρμονίες και να κρατήσουμε το σύνολο σε μια συνοχή ώστε να μην ακούγεται το κάθε κομμάτι σαν να είναι από διαφορετικό έργο. Έτσι δουλεύαμε πάντα ακούγοντας πρώτα το προηγούμενο και το επόμενο κομμάτι. Ύστερα εγώ καθόμουν στο πιάνο, ενώ παράλληλα συζητούσαμε το ύφος και ο Γιώργος πρότεινε τη ρυθμολογία. Η αποκορύφωση ήταν το «Sedative Jungle», που το συνθέσαμε μαζί στο πιάνο.

 

* Μας είχες δώσει την αίσθηση ότι το jazz funk, χωρίς βέβαια να είναι το μοναδικό που σε απασχολούσε, ήταν το στιλ στο οποίο λειτουργούσες πιο άνετα και ελeύθερα. Πώς και το εγκατέλειψες λοιπόν; Είναι προσωρινή ή μόνιμη η απομάκρυνσή σου από αυτό;

Το jazz funk είναι για εμένα ένας μεγάλος έρωτας και δεν υπάρχει περίπτωση να το εγκαταλείψω ποτέ! Αλλά για να είμαι πιο συγκεκριμένος μα και ειλικρινής, το γκρουπ μου, οι Funk Wizards, δεν παίζει το κλασσικό jazz funk αλλά καθαρά original υλικό που πλέον μπορεί να αποκληθεί και jazz του εικοστού πρώτου αιώνα με στοιχεία funk. Για αυτόν ακριβώς το λόγο τον Ιούλιο του 2012 έχω προγραμματίσει ηχογραφήσεις στη Νέα Υόρκη κάποιων νέων μου συνθέσεων, πάντα στο ύφος αυτό αλλά με Αφροαμερικανούς αυτή τη φορά μουσικούς.



* Αντίστοιχα τι σε έκανε να ενδιαφερθείς για το είδος του συγκεκριμένου υλικού, ποιες προκλήσεις αλλά και ποιες δυσκολίες ίσως βρήκες σε αυτό;

To avant garde είναι το βασικό στυλ του George Garzone, του καθηγητή μου στη Βοστώνη, που θεωρείται και ο κορυφαίος σαξοφωνίστας του είδους. Έτσι πήρα... τόνους έμπνευσης απ' αυτόν για να το αποδώσω με σωστό τρόπο και όχι όπως πολλοί στην Ελλάδα νομίζουν ότι το κάνουν! Ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός απευθύνεται στο συναίσθημα, στον αυθορμητισμό αλλά και στο υψηλό αισθητικό κριτήριο του μουσικού. Φυσικά προϋποθέτει και μια βαθιά γνώση πολλών ιδιωμάτων και μη προκατειλημμένη σκεψη. Η μαγεία του βρίσκεται στο γεγονός ότι μπορείς να εκφράσεις τη διάθεση της στιγμής ή να πεις απλά μια ιστορία χωρίς περιορισμούς. Η δυσκολία του ελεύθερου αυτοσχεδιασμού για εμένα προσωπικά βρίσκεται στον κίνδυνο επανάληψης γιατί όταν παίζεις για δυόμισι ώρες υπάρχει το ενδεχόμενο να «πεις» κάτι που έχεις προαναφέρει.

 

* Ως προς την καθαρά εκτελεστική πλευρά, η προσέγγισή σου ήταν διαφορετική από αυτή των προηγούμενων δίσκων σου; Υπήρξαν κάποια σημεία σε αυτή που σε προβλημάτισαν ιδιαίτερα;

Μπορώ να πω ότι νιώθω πιο ώριμος πλέον να πάρω αυτοσχεδιαστικά ρίσκα, αυτή είναι η βασική διάφορά σε σχέση με το παρελθόν. Και απ' όσο μπορώ να πω αυτό είναι κάτι που αποτυπώθηκε και στον δίσκο... Βέβαια, όπως λέει και ο φίλος μου και τεράστιος τραγουδιστής Miles Griffith «The sky is the lmit» όσον αφορά το αυτοσχεδιαστικό υλικό!

 

* Νομίζω πως ο αυτοσχεδιασμός αυτή τη φορά παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο απΆ ό,τι στους προηγούμενους δίσκους σου. Ποια είναι, αλήθεια, η βαθύτερη σχέση σου με αυτό το δομικό στοιχείο της jazz, τόσο σε αυτό το project όσο και γενικότερα;

Είναι αλήθεια ότι στο «Jungle Of Illusions» υπάρχει έντονo το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού, oύτως η άλλως το σχήμα μας στις συναυλίες παίζει free jazz. Όσο για τη σχέση μου με αυτό το στοιχείο είναι μια μεγάλη μου αγάπη και πλέον μπορώ να πω μια ουσιαστική ανάγκη.



* Τέλος, Γιάννη, ποια είναι τα πιο άμεσα σχέδιά σου σε σχέση με τον δίσκο αλλά και όχι μόνο;

Το πλέον άμεσο σχέδιο είναι η παρουσίαση του δίσκου απόψε το βράδυ στο «Bacaro»! Μακροπρόθεσμα υπάρχουν κάποιες προτάσεις από φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και πολλές εμφανίσεις σε clubs της Αθήνας και εκτός αυτής. Τον Ιούλιο της επόμενης χρονιάς που θα βρίσκομαι στη Νέα Υόρκη για την ηχογράφηση του δίσκου μου με τον Miles Griffith και άλλους μεγάλους μουσικούς της πόλης θα δώσω κάποιες συναυλίες και εκεί.

Εμείς θα περιοριστούμε να σας προτείνουμε ως μια πολύ καλή ιδέα για να ξεκινήσετε το σημερινό σας Σαββατόβραδο με πολύ καλή μα και δημιουργική μουσική μια βόλτα από το «Bacaro»...

  • lisseurs ghd
  • lisseur ghd styler
  • sacs louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • lisseur ghd
  • ghd pas cher
  • achat Sac louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • sac louis vuitton soldes en ligne
  • chaussures semelle rouge pas cher
  • Sacs Louis Vuitton Pas Cher En Ligne
  • christian louboutin pas chere
  • air jordan 11 pas cher
  • louboutin femme escarpin pas cher
  • christian louboutin pas cher
  • air jordan 6 femme pas cher
  • Air Jordan Pas Cher Magasin
  • Sac louis vuitton Pas Cher Magasin
  • Vente Sac louis vuitton soldes
  • Vente sac louis vuitton
  • air jordan 11 pas cher
  • air jordan 6 retro
  • achat sac louis vuitton