Λέξεις, εικόνες, νοήματα
 
Ημερομηνία δημοσίευσης: 14/02/2010

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΡΟΥΒΑΛΗ

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΝΟΥ, Καλές γυναίκες, κακές γυναίκες, ποιήματα, εκδόσεις Άγρα, σελ. 32

Ορμώμενη από τη θεατρική παιδεία και συνάμα την υποκριτική εμπειρία της, η Ευαγγελία Ανδριτσάνου επιδιώκει τη γειτνίαση του ποιητικού με τον λόγο που παρασταίνεται επί σκηνής, σημειωτέον δε στην πρώτη ποιητική συλλογή της. Ο παιχνιδιάρικος τίτλος, αμφίσημος όσο και δηλωτικός των θεματικών προεκτάσεών της, συνάδει, τινί τρόπω με τη ρυθμοτονία, τις απαραίτητες ανάσες για τον θεατή και τον αναγνώστη, την αφηγηματική εξέλιξη, την υπονόηση, το απροσδόκητο της αποκάλυψης, το εύρημα που θα φέρει την εξέλιξη στο τελικό σχεδίασμα του μύθου.

Η ποιήτρια πείθει για τις προθέσεις της. Ο μονόλογος, απέριττος και δυναμικός, γνωρίζει σταδιακή κορύφωση. Κάθε τι που εκστομίζεται ανάμεσα σ' αυτούς τους στίχους αποκαλύπτει έναν γυναικείο ψυχισμό σε έξαρση. Το θηλυκό είναι διφυές, κρίνεται από τις αιχμές που φέρει εκ φύσεως και ξεχωρίζει (σε σχέση με το αρσενικό) από την άκρα αξιοποίηση της λεπταίσθητης, ενστικτώδους ορμής του:

κι η γυναίκα/ η γυναίκα με τη βροχή τον αέρα το σύννεφο τους κοιμισμένους/ πήδησε/ ξε πήδησε/ ξανα πήδησε/ και κοντά και μακριά η φωτιά και ο άντρας με/ τη γυναίκα ενώ στο νερό/ μόνο βροχή βροχή δάκρυ μονάχα/ στο νερό

Τα πάντα αποκτούν τη δική τους αυτόνομη διάσταση σε τούτη την ποιητική σύνθεση. Η «φωνή» της ποιήτριας επιβάλλεται στον χώρο, κυριαρχεί, καθυποβάλλει, όπως εκείνη προτιμά, τον αναγνώστη:

ήθελα να κάνω κάτι διαφορετικό/ ήθελα να μην έρθω/ δεν μπορώ να κάνω τίποτα διαφορετικό/ μπορώ μόνο να έρχομαι/ Ζήτω/ αυτή η ζωή/ που δεν ζω/ Και-Με-Ζει/ ζήτω αυτό το μαστίγωμα/ μαστιγώνω τον εαυτό μου/ ωραία, ωραία/ το τσούξιμο/ η απόλαυση/ η πρησμένη σάρκα/ η απόλαυση/ το σκισμένο δέρμα/ η απόλαυση η απόλαυση

Κι αν η ενσάρκωση του λόγου της λαμβάνει χώρα πάνω στο θεατρικό σανίδι, δεν διστάζει να υποδείξει στον θεατή την πρόθεσή της για ένα έργο καθόλου στατικό, με ανατρεπτικό χαρακτήρα, «ξεσηκωτικό» για όποιον το παρακολουθήσει με την υποψία μιας μη γραμμικής αφήγησης. Ως εκ τούτου:

στην μπάντα ηθοποιέ/ φεύγει απ' τη μέση της σκηνής κολλάει/ στον τοίχο/ παραδώσου ηθοποιέ/ τρέμει χτυπάνε τα δόντια του/ παραδώσου ηθοποιέ/ και αρχίδι δεν θα το ξαναπώ/ παραδώσου/ ηθο π οιέ/ στην πυρά/ λιώσε και λιώσε και λιώσε/ και μαύρος καπνός/ δυσοσμία και δύσπνοια/ μαύρος καπνός το θέατρο καίγεται

Εξάλλου, η Ανδριτσάνου διαθέτει ευελιξία στη χρησιμοποίηση των παύσεων, στην ηχητική διάσπαση της λέξης, στην επαναληπτικότητα της φράσης με στόχο την επισήμανση και την εκ νέου σημασιοδότησή της. Τι σημαίνει αυτό: υφαίνει ένα κυκλικό σχήμα λόγου και δράσης με σημεία σιωπής, χωρίζει και επισημαίνει στους στίχους της τις ομαδοποιημένες σκέψεις και τις διατυπώσεις τους με ενδιάμεσες ανάπαυλες στην απαγγελία ή την αναγνωστική ρύμη. Ένα χαρακτηριστικό δείγμα:

[…] έχω φάει το μυαλό μου/ παχύ/ όχι θρεπτικό/ έχω/ σκάψει το δέρμα μου έχω κάψει τα μαλλιά μου έχω χύσει τα μάτια μου/ στοπ/ ζω

ή παρακάτω:

Τώρα φέρνεις μπροστά μου τη γυναίκα γυναίκα/ συγκλο/ νισμένη, μεταμε/ λημένη δε σηκώνει/ το βλέμμα/ σιωπά/ να/ δικαστεί/ η γυναίκα/ να/ γκρεμιστεί/ η γυναίκα/ να λείψει/ η γυναίκα γυναίκα

Δεν είναι εύκολος ο μορφικός πειραματισμός, ούτε αρεστή απαραιτήτως η κυνικώ τω τρόπω πραγμάτευση των θεμάτων της. Η Ανδριτσάνου, ωστόσο, έχει σίγουρη εξάρτυση, συνειδητή, για ό,τι αφορά την τοποθέτηση του γυναικείου είναι (του εγώ της τουλάχιστον) σ' ένα περιβάλλον λέξεων-εικόνων-νοημάτων τόσο απόκοσμο, κλειστό κι αισθητικά ανοίκειο. Για τούτο και η ποιητική της σύνθεση προκύπτει άμεση όσο και ανατρεπτική.

Το υπαρξιακό σύμπαν που στοιχειοθετείται στις «Καλές γυναίκες, κακές γυναίκες» περιέχει επιθυμίες, φαντασία, πράξη κι απραξία, απόγνωση, ρυθμούς κι αρρυθμίες στην εκφορά, παραδοχές, κραυγές και ψιθύρους, θέση και τοποθέτηση στη ζωή θαρρετά, επικίνδυνα. Όλες αυτές οι κατ' αρχάς παραδοξότητες «εξαφανίζονται» με την έκλυση της εμπνευσμένης γραφής και της συνακόλουθης υποβλητικότητας - δύο στοιχεία, δηλαδή, που είναι ικανά να προκαλέσουν την πολυερμηνεία, τον εντυπωσιασμό χάριν του παραλόγου που συνεπάγεται, την αινιγματική σύνδεση των δεδομένων που ασμένως υπαινίσσεται εξαρχής η ποιήτρια.

*Ο Βασίλης Ρούβαλης είναι ποιητής, δημοσιογράφος κι εκδότης του ηλεκτρονικού περιοδικού για την ποίηση www.e-poema.eu

  • lisseurs ghd
  • lisseur ghd styler
  • sacs louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • lisseur ghd
  • ghd pas cher
  • achat Sac louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • sac louis vuitton soldes en ligne
  • chaussures semelle rouge pas cher
  • Sacs Louis Vuitton Pas Cher En Ligne
  • christian louboutin pas chere
  • air jordan 11 pas cher
  • louboutin femme escarpin pas cher
  • christian louboutin pas cher
  • air jordan 6 femme pas cher
  • Air Jordan Pas Cher Magasin
  • Sac louis vuitton Pas Cher Magasin
  • Vente Sac louis vuitton soldes
  • Vente sac louis vuitton
  • air jordan 11 pas cher
  • air jordan 6 retro
  • achat sac louis vuitton