Ιστορία του έρωτα και της εκμετάλλευσης
 
Ημερομηνία δημοσίευσης: 09/08/2009

ΤΗΣ ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΚΡΙΤΣΕΦΣΚΑΓΙΑ

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ, Ερωτικά γράμματα στη Λίλια Μπρικ, εκδόσεις Οδυσσέας, σελ. 198

Για τον απόλυτο έρωτα του Μαγιακόφσκι για τη Λίλια Μπρίκ έχουν γραφτεί πολλά και διάφορα. Την ιστορία του περίεργου ερωτικού τριγώνου προσπάθησαν να ερμηνεύσουν οι ιστορικοί λογοτεχνίας και οι κοινωνιολόγοι, οι ψυχολόγοι και οι ψυχίατροι, ο καθένας από τη δική του οπτική γωνία. Αλλά κι αν ακόμα δε γνωρίζαμε τίποτα για τη καθεμιά από τις πλευρές αυτού του ισόπλευρου τριγώνου -Μαγιακόφσκι, Λίλια Μπρικ και Όσιπ Μπρικ- θα μπορούσαμε με σχετική ευκολία να καταλάβουμε τους ρόλους που έπαιζε ο καθένας τους σ' αυτό το ερωτικό δράμα. Μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν τα γράμματα, που οι άνθρωποι αυτοί έχουν ανταλλάξει μεταξύ τους στη διάρκεια των 15 ετών στενής σχέσης. Ακόμα κι αν δε γνωρίζαμε τις ημερομηνίες, τα ονόματα και τα γεγονότα, θα μπορούσαμε να αποδώσουμε στον καθένα τους την ιδιότητα που τους ανήκει: ο ποιητής, η επαγγελματίας ερωμένη και ο κουλτουριάρης σύζυγος. Κι αυτό, γιατί υπάρχουν τα γράμματα.

Θεωρώ πως αυτή η καλαίσθητη έκδοση των Ερωτικών γραμμάτων του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι στη Λίλια Μπρικ των εκδόσεων «Οδυσσέας» έκανε μόνο τη μισή δουλειά. Το 1978, όταν το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά, προφανώς ως φόρο τιμής στην αυτόχειρα Λίλια Μπρικ, που αυτοκτόνησε στο εξοχικό της, η έκδοση αυτού του τύπου ήταν μονόδρομος, αλλά εν έτει 2009 είναι κρίμα ν' ακούγεται μονάχα μία φωνή, να φωτίζεται μονόπλευρα ένα από τα σημαντικότερα ημισφαίρια της ζωής του μεγάλου ποιητή.

Τα γράμματα του Μαγιακόφσκι, δίχως τα γράμματα της Λίλιας Μπρικ, δεν κόβουν στη μέση μόνο την εικόνα των σχέσεών τους, χωρίς να προσθέσουν απολύτως τίποτα στην κατανόηση όλου του δράματος, αλλά και την εικόνα του ίδιου του ποιητή, η μορφή δε του Όσιπ παραμένει εντελώς θολή.

Καμιά βοήθεια δεν προσφέρει και το εισαγωγικό σημείωμα του Τζανσίρο Φεράτα, που όπως και το εισαγωγικό σημείωμα στο Σύννεφο με παντελόνια σε μετάφραση του Δημήτρη Τριανταφυλλίδη (εκδ. 2008) είναι εντελώς άσχετο με το κύριο θέμα του βιβλίου, που είναι ο ΕΡΩΤΑΣ του ποιητή. Λίγα εξηγεί και ο πρόλογος της ίδιας Λίλιας Μπρικ, γραμμένος την περίοδο που δεν μπορούσε να πει λέξη παραπάνω για τη σχέση της με τον ποιητή.

Για ποιο λόγο αναπαράχθηκε αυτή η λειψή έκδοση, όταν στη Ρωσία πλέον εκδίδονται εξαιρετικά βιβλία πάνω σ' αυτό το θέμα, που προσφέρουν τόσο τη μυθιστορηματική απόλαυση όσο και πλήθος πληροφοριών και στοιχείων για ιστορικούς λογοτεχνίας και ερευνητές του έργου του Μαγιακόφσκι; Μια άλλη εύλογη ερώτηση: για ποιο λόγο να αναζητά κανείς -πάντα υπό τις υπάρχουσες πολιτικές και ιδεολογικές συνθήκες, με τις πύλες των ιστορικών και λογοτεχνικών αρχείων ορθάνοιχτες- πηγές για τους ρώσους λογοτέχνες έξω από τα σύνορα της Ρωσίας; Γιατί να μη στραφεί το εκδοτικό ενδιαφέρον στη πηγή, που πλούσια αναβλύζει, αντί στο «εμφιαλωμένο νερό» του μεταπράτη;

Με την ευκαιρία του άρθρου για το βιβλίο Σύννεφο με παντελόνια, έχω αναφέρει το βιβλίο Λίλια Μπρικ. Μεροληπτικές αφηγήσεις (Μόσχα, 2004, εκδ. ΔΕΚΟΜ), όπου εκτός από τα πολύ αποκαλυπτικά ημερολόγια της αγαπημένης του ποιητή δημοσιεύονται τα γράμματά της σ' αυτόν, στον Όσιπ Μπρικ, και σε άλλους ανταποκριτές της. Μεγάλο εκδοτικό ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το βιβλίο του τέταρτου και τελευταίου συζύγου της Λίλιας Μπρικ, γνωστού ιστορικού λογοτεχνίας, Βασίλι Κατανιάν, που εκδόθηκε το 2007 στη σειρά «Βιογραφίες και Απομνημονεύματα».

Στην προκειμένη περίπτωση, στη σκακιέρα τοποθετούνται μόνο τα λευκά πιόνια, η παρτίδα παίζεται από έναν παίχτη και ο αναγνώστης στερείται τη χαρά της αποκάλυψης, μιας πικρής θα 'λεγα αποκάλυψης: ο έρωτας του Μαγιακόφσκι ήταν ορφανός, μονότερμος, καταστροφικός, και μέσα απ' αυτό δημιουργικός. Παρ' όλα αυτά, ο Μαγιακόφσκι δεν ήταν το «σκυλάκι» της Λίλιας Μπρικ - λέξη που επιλέγει η μεταφράστρια των Ερωτικών γραμμάτων για να αποδώσει την υπογραφή του ποιητή, αλλά Κουτάβι. Απύθμενη διαφορά! Δεν ήταν ο μεγαλόσωμος και μεγαλόψυχος ποιητής, που τον έσερνε από το λουράκι μια μικροαστή μαντάμα, με καλλιτεχνικές ανησυχίες, αλάνθαστο καλλιτεχνικό ένστικτο, αλλά και οξύτατη όσφρηση για χρήμα και δόξα, αλλά ένα τεράστιο, αιώνιο Κουτάβι, πιστό, άκακο, εθελούσια προσφερόμενο για εκμετάλλευση από ανθρώπους που αγάπησε μια και για πάντα. Άνθρωπος που πρόσφερε τη ζωή και το ταλέντο του στο πιάτο, στους δυο του μεγάλους έρωτες: την Επανάσταση και τη Λίλια.

Μήπως, τελικά, ήρθε η ώρα για μια ολοκληρωμένη και προσεγμένη δουλειά για τον Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι; Του χρόνου συμπληρώνονται 80 χρόνια από την εθελούσια έξοδο από τη ζωή του ποιητή. Ποιος θα τολμήσει;

Η Ευγενία Κριτσέφσκαγια είναι κλασική φιλόλογος

  • lisseurs ghd
  • lisseur ghd styler
  • sacs louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • lisseur ghd
  • ghd pas cher
  • achat Sac louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • sac louis vuitton soldes en ligne
  • chaussures semelle rouge pas cher
  • Sacs Louis Vuitton Pas Cher En Ligne
  • christian louboutin pas chere
  • air jordan 11 pas cher
  • louboutin femme escarpin pas cher
  • christian louboutin pas cher
  • air jordan 6 femme pas cher
  • Air Jordan Pas Cher Magasin
  • Sac louis vuitton Pas Cher Magasin
  • Vente Sac louis vuitton soldes
  • Vente sac louis vuitton
  • air jordan 11 pas cher
  • air jordan 6 retro
  • achat sac louis vuitton