Οι ταραχοποιοί και η χαρά
 
Ημερομηνία δημοσίευσης: 07/06/2009

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΒΛΑΝΤΗ

ΟΣΚΑΡ ΟΥΑΙΛΝΤ, Η Ψυχή του Ανθρώπου στο Σοσιαλισμό, εισαγωγή-μετάφραση: Ολυμπία Καράγιωργα, εκδόσεις Σοκόλη, σελ. 112

Το κείμενο του Ουάιλντ είχε εκδοθεί αρχικά στη βρετανική εφημερίδα Pall Mall Gazette, το 1891. Η πρώτη ελληνική έκδοση είχε γίνει το 1982. Κι αν αυτό που τότε απασχόλησε τους Έλληνες διανοούμενους, διαβάζοντας και συζητώντας το ήταν (εικάζω) η συγκλονιστική προφητεία πως, αν ο Σοσιαλισμός δεν επιδιώξει τη σύνθεση του ατομικού με το συλλογικό (της ψυχής του ανθρώπου με τη συλλογική, κοινωνική ψυχή) θα καταλήξει σε μια βιομηχανική τυραννία, σήμερα ξεχωρίζω την εξής καταπληκτική φράση για εναρκτήρια κουβέντα: «Οι ταραχοποιοί είναι ένα είδος ανθρώπων που χώνουν τη μύτη τους κι ανακατώνονται, που εμφανίζονται μια μέρα ξαφνικά σε μια τέλεια ικανοποιημένη τάξη της κοινωνίας και σπέρνουν τα ζιζάνια της δυσαρέσκειας ανάμεσα στα μέλη της. Αυτός είναι ο λόγος που οι ταραχοποιοί είναι τόσο απόλυτα αναγκαίοι. Χωρίς αυτούς, σ' αυτή την ατελή μας κατάσταση, δε θα γινόταν βήμα προς τον πολιτισμό».

Οι συνειρμοί που γεννώνται, βγαλμένοι απευθείας από τη σημερινή κατάσταση, τον απόηχο του Δεκέμβρη και το πολιτικό αδιέξοδο που βιώνουμε πια σε καθημερινή βάση, είναι νομίζω εμφανείς. Κι ίσως πιο καίριοι στη «μετά το '89» συνθήκη που ζούμε.

Όμως, ας επιστρέψουμε στον Ουάιλντ: μέσα από το κείμενό του, έξοχα μεταφρασμένο από την Ολυμπία Καράγιωργα, ξεδιπλώνεται ο στοχασμός ενός υπέροχου, φωτεινού, ελεύθερου πνεύματος. Δεν έχει σημασία ότι δεν ακολουθεί πιστά τους κανόνες μιας γραμμικής σκέψης (ή τουλάχιστον, έτσι το προσέλαβα εγώ). Σίγουρα υπηρετεί το θέμα του και, διαβάζοντάς τον, επίσης, δεν έχει σημασία αν συμφωνείς με όσα διατείνεται (π.χ. εγώ διαφωνώ με το «θρησκευτικό πέρασμα» που κάνει, αναφέροντας τον Ιησού Χριστό), ούτε ότι επιτίθεται στον Τύπο και τη χώρα του, σαφώς απογοητευμένος από τη μοίρα που του επιφύλασσε η Γηραιά Αλβιόνα και η Ιστορία εν τέλει.

Αυτό που έχει σημασία είναι πως μας θυμίζει το ρόλο του διανοούμενου στο κοινωνικό γίγνεσθαι, τον τρόπο με τον οποίο οφείλει να αντιμετωπίζει τα δρώμενα (στο κάτω κάτω, το 1890 είναι μια ταραγμένη εποχή, όσο και το 2009) και να αρθρώνει δημόσιο λόγο με ελευθεριότητα, πειστικά επιχειρήματα και ηθικό σθένος. Κι ίσως, το τελευταίο που θα μπορούσαμε να συγκρατήσουμε, όπως επισημαίνει και η κ. Καράγιωργα στην εισαγωγή της, να είναι το μήνυμα της χαράς: «η χαρά είναι η απάντηση της φύσης, το σήμα της παραδοχής της».

Ίσως, είναι καιρός, αφού βιώσαμε τα αρνητικά αισθήματα στο έπακρό τους, άγχος, ανασφάλεια, φόβο για το μέλλον και τις ευθύνες μας, αφού απομυθοποιήσαμε την πανάκεια της τεχνολογίας και ζήσαμε το «τέλος της ιδεολογίας», να ήρθε ξανά η ώρα να διεκδικήσουμε, μέσα από την κίνηση των ιδεών που συνιστούν τα βιβλία και τη δημόσια και ιδιωτική δράση του καθένα, τη γέννηση ενός νέου κόσμου.

Χαρούμενοι.

Ο Νίκος Βλαντής είναι πεζογράφος

  • lisseurs ghd
  • lisseur ghd styler
  • sacs louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • lisseur ghd
  • ghd pas cher
  • achat Sac louis vuitton
  • sacs louis vuitton pas cher
  • sac louis vuitton soldes en ligne
  • chaussures semelle rouge pas cher
  • Sacs Louis Vuitton Pas Cher En Ligne
  • christian louboutin pas chere
  • air jordan 11 pas cher
  • louboutin femme escarpin pas cher
  • christian louboutin pas cher
  • air jordan 6 femme pas cher
  • Air Jordan Pas Cher Magasin
  • Sac louis vuitton Pas Cher Magasin
  • Vente Sac louis vuitton soldes
  • Vente sac louis vuitton
  • air jordan 11 pas cher
  • air jordan 6 retro
  • achat sac louis vuitton